Opslag

praksisafprøvning

Billede
Vi har lavet vores praksis afprøvning i Børnehuset Udsigten som ligger i Haderslev. Vi benyttet os af deres dejlige bålsted, til vores aktivitet. Deres ude areal er primært bygget op som en naturlegeplads, som gav os en stor fordel. Ved at børnene er vant til at bruge meget tid udenfor, så deres kompetencer inden for natur og udeliv var rigtig fine. Da vi kom startede vi med at samle en lille gruppe børn, både af drenge og piger. Vi valgte primært de større børn i børnehaven. Da vi havde samlet vores børn sammen, valgte vi at beskrive hvad vi skulle, forklare dem hvordan man skal bevæge sig rundt når der er ild, og generelt hvilke forholdsregler man skal tage, som altid at have vand i flasker med. Vi fik hurtigt en god dialog op omkring hvem vi var. Maria kendte de i forvejen, da det var der hun afholdte sin praktik, så vi lagde egentlig mest vægt på kort at fortælle hvem malene var. Vi gennemgik i fællesskab de ting vi havde med, vores tørre natur optændingsfund som birkebark, døde

Plantehold part 2

Billede
Velkommen til dette blogindlæg hvor vi har prøvet at så nogen nye frø, da de andre frø blev til kompost for os. Derfor har vi planet helt nye frø, vi håber at kunne følge en spirring denne gang. :) Plantehold part 2. Startet med at hente plantemuld i haven. Puttet det i potter og stukket en finger i jorden for derefter at putte frøene derned. Frøenes størrelse passer med en pegefinger. Vi har brugt plantemuld da det var det vi havde tilgængeligt. De bliver vandet med forstøver for ikke at risikere at frøene drukner og projektet fejler. Vilde frø Græssorter x 2 vadegræs og engrævehale Træsorter x 1- Ahorn Udkrudt sorter x 1 - skvalderkål( spiseligt) Busk x 1stikkelbær frø Disse bakker har vi plantet i.  Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese ? Vi har valgt målgruppen 3-4 år. behov som ubehag kan tilgodeses hvis man ikke sanser at det er behageligt at røre ved jord med hjælp fra hav

Natur museum - Glad zoo

Billede
Velkommen til mit blog indlæg , som i dag omhandler Maria og min tur til Glad zoo, for at undersøge hvilke dyr de havde samt hvilke pædagogisk linjer der var tænkt ind i Glad zoo. Vi startet med selv prøve at finde frem til om vi kunne få øje på den pædagogiske tankegang. Det gjorde vi ved at gå en tur rundt i parken og gå og observere hvad der skete rundt om os, både ved at observere de ansatte, de besøgende, dyrene og dyrenes vilkår. Hvad så vi? Vi observeret hurtigt at mange af de medarbejder der passet parken og dyrene, var personer med særlige behov. Det var tydeligt at se at de nød deres tilværelse, og var meget engageret i deres arbejde, og meget imødekommende for de besøgendes spørgsmål. Under vores tur mødte vi også 2 institutioner som var afsted på udflugt til stedet. Der var tydeligt at mærke på børnene at de slugte en masse viden og fik en masse nye indtryk. Vi så især at deres viden opstod, da de sad og spiste madpakker og flere af børnene, spurgte nysgerrigt i

Mit dyr - stankelbenet (dyrehold)

Billede
Hvorfor? (1,2) Min målgruppe er børnehavebørn i alderen 3-6 år. Grunden til jeg har valgt stankelbenet, er fordi det er et let tilgængelig dyr, som findes næsten alle steder, uanset årstid og at stankelbenet er et dyr som næsten kan passe sig selv, dvs det ville sagtens kunne stå i en børnehave, hvor børnene kan gå til og fra dyrene. Derfor ser jeg det som en fordel at afprøve om det lykkes, så man kan tage sine erfaringer med sig ud i insitutionerne. Det ville være noget alle aldersgrupper ville kunne prøve, og et dyr som størstedelen af børnene har et kendskab til. Stankelbenet kan ofte godt forbindes med frygt, da mange forbinder det med en edderkop, så på den måde ville det være en god ide, at kunne give viden videre om det, med håb om at det kunne mindske frygten for stankelbenet. Så jeg håber ved at tage et "hverdagsdyr" at jeg på den måde, t il kunne fremme børnenes læring og nysgerrighed, ved at de i forvejen har kendskab til dyret i og med det et helt

plantehold opfølgning

Billede
Velkommen til mit indlæg, som er en lille kort opfølgning på hvad der er sket med planteholdsopgaven, og om hvordan vores frø har udviklet sig gennem spirring processen.                                                            Spiren er død, desværre.                                                     Hviløget er ved at blive til kompost.                                                     Stikkelsbæret er rødnet med gødningen.                            Dog spirer vores karse rigtig fint, og det giver et rigtig godt spisligt resultat. Vi tænker at det kan skyldes det hurtige vejr skifte, at vores frø er gået ud, bortset fra vores karse.

Opgave B - aktiviteter på biotop

Billede
Velkommen til mit blogindlæg, som omhandler aktiviteter hvor vi benytter os af naturen og dyrelivet der færdes på biotoppen. Der vil løbende blive lagt billeder, evaluering og andre observationer som vi er kommet frem til, når vi har afprøvet vores aktiviteter. Aktivitet 1: “vildtkamera” Vi har sat et vildtkamera op, for at kunne observere hvilke større dyr som befinder sig på vores biotop, i løbet døgnet og om det forskelligt hvilke dyr der kommer frem, afhængig af om det er dag eller nat. Vi har sat et vildtkamera op som kan filme i en rækkevidde på 20 m. Sammen med børnene vil vi gennemgå de videoer/billeder der er blevet taget gennem natten. Vi vil løbende flytte kameraet for at få nye vinkler. I aktivitet 1 er der fokus på  naturforståelse og, at skabe en naturoplevelse der runder et helt døgn, så man derigennem får en større naturforståelse. Videoen der bliver optaget kan sættes på evt. Til madpakker, på denne måde introducere vi både dyrene, miljøet og skaber e